Logistik i Produktion

Man kan dela upp logistiken i olika delar såsom ex anskaffning av material, intern logistik och distribution. Beroende på ett företags storlek och uppsättning så kan det skilja mycket mellan rollfördelningen vem som gör vad och hur. 

Det man eftersträvar är ett optimerat effektivt (lean) flöde med korta ledtider som bidrar till lönsamhet. För att att skapa ett effektivt flöde så bör man "designa" ett koncept där man från ända från beställning av material fram till leverans till kund har definierat hur varje operation utförs.


  • Designa en uppsättning för  flödet -  genom fabriken från godsmottagning till distribution 

  • Definiera KPI(PI) som stöder verksamheten - se till att ha per område ett klart definierat KPI med en tydlig målbild.
  • Inför dagliga möten på alla nivåer där man har en gemensam översyn - se till att det finns klara rutiner över vad som skall ske om man avviker från målbild. 
  • Följ upp , utvärdera och ändra - jobba mot ständig förbättring genom att ha inbyggda rutiner som utmanar befintliga processer antigen direkt eller periodiskt. 
© 2018 Global Företagskonsult AB. Skeppsbron 2, 111 30 Stockholm
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång